Rejsedagbog

Rejse dagbog

Mandag d. 1/2 2004

 Dagbog :

  "AUSTRALIEN"        

Fredag d. 9.10.2009

  Endelig kom dagen for den store rejse down under. Det har været en lang nedtælling, idet vi bestilte billetterne i jan.

Der er klar solskin og 9 gr. ved afrejse fra Aalborg lufthavn, hvor vi skal mødes med gruppen kl. 12,15. Christian fra Our World er allerede i lufthavnen for at hjælpe os af sted. Han er lettet over, at der er planmæssigt afgang kl. 13,30, da vi ellers skulle have været med taxa til København.

Her møders vi vores guide, Sv. Ove Olsen, som er let at kende med sin Aussie bush hat. Gruppen består af 30 personer. Flyet til London er fuld booket.

Ank. til London Terminal 5 – stor ny terminal. Vi skal ned og med et tog 1. stop. Derefter 18 min. med bus til terminal 4. Planmæssig afgang. Vi får udleveret et kort med angivelse af servering, både til aftensmad og morgenmad. Vi kan få drinks og snacks. Maden er lækker med vin til. Til kaffen cognac og Bailyes. Senere 1 fl. champagne. Lige før natten får vi udleveret en pose med 1 fl. vand, chokolade, pastiller og snacks. Ligeledes får vi en lille toilettaske. Natten begynder ca. 1,30.

  ---------------------------------------------------------------

                                      Lørdag d.10.10.

 

Natten ombord på flyet bliver kold.  Flere vindjakker og tørklæder kommer frem. Da det er morgen, er der 2½ time tilbage af flyveturen. Personalet kommer med dejlige varme vaskeklude, og senere en skøn morgenmadsbakke. Lander i Singapore kl. 17,40. 15 min før tid. Der er tæpper på gulvet i lufthavnen. Desværre mangler der en kuffert. Det viser sig at den befinder sig i København.

Vi kører med bussen kl. 11,15. Hilser på den lokale guide ”Dennis”.

Da vi kommer ud af lufthavnen, kan vi rigtig mærke, at vi er kommet til troperne.  

Det er som at være i sauna. Tøjet klistrer sig til kroppen.

Der er meget frodigt og grønt, fordi de får så meget regn. Singapore er 1½ gang så stor som Bornholm med 5 mill indbyggere. Var engelsk kronkoloni til sidst i halvtredserne. Kører i venstre side af vejen, bred boulevard med palmer og blomster og andre store træer som de kalder ”Kingstrees”. Kører fra lufthavnen ind til centrum.

Kl. 20 ank. Bayview Hotel.   

Efter buffet går vi ud for at  oplever Singapore By night, og det var som en drøm at se alle bygninger, mindesmærker, broer og skulpturer oplyst i alle regnbuens farver. Forbi kunstmuseet, byens højeste hotel, Singapore Tower, War Memorial Park med oplyst obelisk. Ad store underjordiske gangsystemer over til Esplanaden med de 2 nye bygninger – kaldet Durian, fordi de ligner durianfrugten. De huser det nye musikhus og teater.

Der er lys på taget. Ser Singapore Flyer – pariserhjul. Det smukke gamle Fullerton hotel ned til Singapore River. Merlion statuen, byens vartegn,( halv fisk halv løve), med rød vandstråle ud af munden. Videre langs 
  floden til Boat Quay.

De mange små huse blev reddet fra nedrivning. Nu er der lækre fiskerestauranter, bl.a. så vi store levende krabber. Stedet kan sammenlignes med vores Nyhavn.

På vejen tilbage forbi Supreme Court, St. Andrea`s Cathedral til Rafles hotel. Idyllisk gårdhave med palmer og springvand. Long bar ligger på 2.

 etage og er i to etager. Der er underholdning af et jazzorkester. Ved hvert bord er der skåle med jordnødder. Gulvene er fyldt med skallerne. Tjenerne er søde og venlige. Vi ser, hvordan en Singapore Sling bliver lavet. Får opskriften. 

                     



Da vi går hjem, er der ikke mange mennesker på gaderne. Vi ” slingrer” hjem kl. ca.00.50.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

                                      Søndag d.11.10.

 

Så blev det søndag. Det indre ur har endnu ikke omstillet sig helt til Singapore tid, så det var skønt at have hele formiddagen til fri disposition og blive lidt restitueret. ( Det kan umuligt være aftenens Singapore  - sling på Raffles hotel, der har gjort kroppen træt.

Dejligt morgenbord med stort set alt, der kan stille sulten på et par nordjyder. En kort prøvetur uden for hotellet afslørede med stor tydelighed, at vejrprofeternes spådomme om regn i store mængder og knap så høje temperaturer absolut ikke stod til troende. Der var høj sol og særdeles mange varmegrader, så hele selskaber iførte sig ”sommeruniformerne” lige fra morgenstunden.

 

Ellers blev det til sight seeing i og omkring de nærliggende handelsgader.

Heldigvis var det søndag formiddag, så der var ikke så mange muligheder for at køre kreditkortet varmt i forretningerne. Kun på markedet i Chinatown var der gang i omsætningen.

’Værelses check out kl. 12,00 og derefter fælles sight- seeing i Singapore. Vi fulgte dagsprogrammet punkt for punkt og bortset fra den fugtige varme var det en meget positiv oplevelse. Vi så bla:

Merlion Park med Singapore løven.




Thian Hock King Templet, hvor vi som ekstranummer fik rituel danseoptræden, da det var Konfuches fødselsdag.

Tur til toppen af Mont Faber for at nyde synet ud over havnen.

Besøg i The National Garden i Singapores botaniske have.

Besøg i Littele India, hvor vi som ekstranummer oplevede livet op til det buddhistiske nytår, samt et mindre MC træf ( Honda Gold Wings) i en del af det afspærrede område.


Dagsturen sluttede i lufthavnen, hvor de fleste klædte om fra udpræget sommertøj til ” flyvetøj”, inden vi skulle gennem det sædvanlige sikkerhedscheck til næste destination, Brisbane.

 
--------------------------------------------------------------------------

                                    Mandag d.12.10.

    

Vi lettede fra Singapore ca. kl.21,30 og landede efter godt 7 timers flyvning over 2 tidszoner og passage af ækvator i Brisbane ved 6,30 tiden.

Det var en flok trætte og møre danskere, der skulle igennem den skrappe australske toldkontrol.

Vi blev undersøgt af hunde, som kunne snuse sig frem til, om vi havde bragt frugt el. lignende.

 

Efter udleveringen af bagage, denne gang var det hele med, fortsatte turen i bus mod Lamington National Park.

Undervejs så vi masser af eucalyptustræer, ( der findes mellem 100 – 200 forskellige arter i landet.)

Ca. 1 time i bussen og så pause i Canungra, hvor de fleste skulle have noget at spise efter det sølle morgenmåltid i flyet, ( det bestod af lidt frugt, et stykke wienerbrød, et glas juice og en kop kaffe). 
 
  Turen fortsatte op i bjergene, hvor vi så vores første kænguruer.

                         




Vi hører jævnligt om store skovbrande i Australien og så også mange afsvedne træer. I dag forsøger man at kontrollere afbrændingen, da den er nødvendig for den australske fauna. Visse vækster kan kun spire ved at have været udsat for høje temperaturer.

Ankom til O`Reilly’s, der er beliggende i ca. 930 m. højde. Et naturskønt område i L.N.P. Her er masser af farvestrålende fugle og andre smådyr. På plænen foran hotellet gik flere pademelons  ( miniwallabies) rundt og græssede.

Da mange var meget trætte, tog de sig en lille lur, inden udforskningen af området.

Indtil fællesspisningen kl. 18,00 var der med Sv. Oves ord ” fri leg”, som vi bl.a. benyttede til at trave en tur i regnskoven og nød udsigten fra en gangbro ophængt på pæle, hvor man går mellem trætoppe. Der er også mulighed for at kravle helt op på en platform 30 m. over gangbroen, herfra er udsigten fantastisk.

Efter en pragtfuld 3 retters middag, var der udflugt ind i regnskoven for at se ” Glow Worms” selvlysende myggelarver, som tiltrækker små insekter, som de fortærer med lange fangarme – et fantastisk syn, som vi desværre ikke kunne forevige fotografisk. Det virkede nærmest som om klippesiden, hvor de sad, var fyldt med LED lys.

Vi nåede at gennemføre turen under en flot stjernehimmel, allerede en time senere væltede regnen ned i stænger.
--------------------------------------------------------------------------

                                           Tirsdag d.13.10.

  Efter en rigtig god nats søvn var alle mand og kvinder klar til morgenmad. Morgenmaden bestod af et stort udvalg af retter. Kl. 9,oo var der afgang til regnskovsvandring. Vi blev opdelt i 2 grupper. Det var en tur på ca. 1½ time, hvor vi så en hel del fugle. Guiden fortalte hvad de hed, men det vil ikke blive gengivet her. ( Når I kommer hjem gå på internettet og Google dem efter jeres billeder)’Guiden gav også en orientering om skovens træer.

Det mest fantastiske af træerne er et, der starter som snylter på et træ, over tid sender denne snylter en rod ned i jorden ved træet. Først når roden har nået jorden begynder denne snylter at sende skud op omkring det oprindelige træ. På et tidspunkt er det oprindelige træ helt omsluttet og dør, det bliver så at sige kvalt. Når det gamle træ er rådnet og forsvundet, står det nye træ tilbage med hul stamme.

Alt i alt en god vandretur.

Kl. 10,30 formiddagsthe ( kaffe) og kage. Derefter resten af dagen til fri disposition. Om eftermiddagen kunne man efter eget ønske vælge traveture m.m. med eller uden guide.

kl. 16,00 var der five o`clock tea med kage ( uden brandy).

Middag kl. 19,30 med 3 retters menu og drikkevarer efter eget valg.

Derefter på hovedet i seng, da morgendagen starter allerede kl. 7,00 med morgenmad. Afgang fra hotellet kl. 8,00.

Alt i alt en stille dag på ” kontoret”.

      
--------------------------------------------------------------------------

                                     Onsdag d.14.10.

  Med afgang kl. 8,00 i en god bus. Dagen startede med højt solskin. Vi har en lang køretur foran os ca. 600 km. som vil tage 9 timer. Den første time går med nedkørslen fra 1000 m. højde, smal vej

og mange – mange sving og 30 km. i timen, man skal glemme alt om sikkerhed, da der ikke er autoværn.

I området er der ryddet en del træer gennem årene, så der er nu græsningsarealer.

Næsten nede kan man se tågedis, men det er støv fra det centrale Australien, da der blæser vinde fra den retning. Støvdisen er noget ret nyt i Queensland.

Der falder ca. 1600 m.m. regn på toppen hvert år, men selv nede i dalen er der meget frodigt i forhold til andre steder i AUS.

I dalen er der mange kvæggårde, de fleste har et stuehus, en lade, der er ikke brug for stalde, da kvæget går ude hele året.

De fleste huse er hævet på pæle og med terrasse rundt om huset. Fordelen ved dette er at der er god luft under og ikke så stor risiko for at få kryb ind i huset.

De fleste steder er byggematerialet bølgeblik.

Alle har vandtank med mulighed for opsamling af regnvand.

Byen Canungra, som vi passerer for anden gang, har et stort savværk, og er et forsyningssted for hele området.

Ud mod motorvejen Syd på, passerer vi et militært område, der er træningscenter for soldater fra hele AUS., som skal uddannes til specielle opgaver. Nu nærmer vi os Stillehavet. ”The Gold Coast”, som er surfernes paradis.

Ved indkørslen i staten New South Wales skal urene stilles 1 time frem, da de har sommertid.

Der holdes formiddagspause, der er god mulighed for indkøb og toiletbesøg.

Vejret er varmt og solrigt. Det område vi kører igennem har fortrinsvis planteavl og gartneri, der avles meget sukkerrør.

Næste stop er ved fyrtårnet med den flotte udsigt over Stillehavet og stranden med alle surferne.

Langt ude i havet ser vi 2 hvaler og en del delfiner.

Tilbage til byer, hvor der er en kort frokostpause.

Længere fremme er der store eucalyptus- og  fyrretræsplantager, som giver området stor industri.

Det varierer med fladt landbrugsjord, flot kuperet terræn, skov og alle træer, uanset art, så er stammen så lige, der kan ikke være så meget blæst som i Danmark.

Der er mange fjorde og søer, et sted fremavles østers og muslinger til storindustri.

Vi ser pelikaner. Turen til Koala hospital udsættes til i morgen formiddag.

Efter en tiltrængt kaffepause køres det sidste stykke til Port Macquarie, vi er indlogeret på Country Comfort kl. 18,45.

Indchek  går hurtigt og nemt, værelser gode. Middag kl. 19,30 med 3 retters menu.

Lidt nyt, da der var 2 valgmuligheder, men valget var afgjort, så hver anden fik forskelligt.

Det var helt fint, maden var god og rigelig.

Den lange tur og alle nye indtryk gør nok, at det bliver tidlig sengetid.

Der er afgang i morgen kl. 8,00.

Tak for i dag.

------------------------------------------------------
                    Torsdag d.15.10.

             Port Macquarie – Sydney.
 

 Morgenmad kl. 7, 00 som sædvanlig, perfekt.

Kl. 8 blev bussen pakket og vi kørte til Koala hospital, som desværre var lukket, vi får senere mulighed for at se koalaerne i fri natur.

På vej sydpå var der en del vejarbejde, der skal være 4 sporet motorvej fra Sydney til Brisbane.

Midt på formiddagen havde vi benstræk i 20 min. ved en tankstation. Frokosten blev nydt på forskellig vis i en lille flække af en by.

Derefter havde vi vinsmagning i Hunter Valley, i området ligger ca. 60 vingårde, der findes bl.a. vin af druerne Shiraz, semillion og cabernet sauvignon.

Området er Australiens ældste vindistrikt ( 1880), i dag er det en blanding af ferie, kombineret med vin – gastronomi – der findes også en vinskole.

Sv. Ove informerede i bussen om, hvordan man smager på vin ”Vinen roterer i munden, og spyttes ud”, han ville ikke have en flok lallende danskere tilbage i bussen.

Vi kørte rundt blandt vinmarker og vinbønder og kunne ikke finde stedet, vi skulle besøge. Efter flere vendinger, og telefonopkald fandt vi Bimbadgen Estate.

Vi smagte på utallige vine, hvis, rød og dessert vin, og endnu engang fik vi undervisning i at smage vin.

” Et nip vin, sug luft ind, forrest på tungen smages frugten, på siderne syren og bagest alkoholen, vi prøvede og nogle fik vinen i den gale hals.

En uddybende vinsmagning.

Næste vinsmagning var på Mc. Guigon, og stedet kørte vi direkte til.

Vi smagte 3 hvide 3 røde, 1 dessert og 1 portvin.

En underholdende værtinde og hyggelige lokaler med god atmosfære og vintønder som baggrund.

En hyggelig vinsmagning.

Lige før aftensmaden ankom vi til hotellet Bayview Boulevard, og dejlig mætte sidder vi nu på  etage med benene oppe og nyder udsigten -. det er ferie.
-------------------------------------------------------------------------

                            Fredag d. 16. 10.
 

  Efter morgenmaden startede vi byvandringen i Sydney. Sv. Ove orienterede om turen – vi kørte til havneområdet – det gamle sømandskvarter. Vi kørte på Kings Cross – en mondæn gade i dag. Vi kørte forbi lystbådehavnen, forbi Australiens rigeste, fornemste og dyreste villaer. Igennem Rose Bay, en fornem bydel. Vi holdt pause ved den katolske kostskole – med en flot udsigt over byen. Vi kørte forbi en stor farm ” Vaucluse”, en af de første i Australien.

Ved indsejlingen til havnen i Watson Bay, som på det sted var 1,6 km. bred – holdt vi pause med en gåtur. Videre til Bondi Beach, hvor der var tid til en forfriskning. Ind mod byen igen gennem Oxford Street – den ” vovede” del af byen, forbi mindesmærke for faldne soldater under første og anden verdenskrig. Vi kørte videre gennem en lille del af China Town. Vi kom forbi Slip-Inn, stedet hvor vores kronprinsepar mødtes.

Videre ad Georg Street – forbi hovedpostkontoret – regeringsbygninger – botanisk have – forbi parlamentet – museum for straffefanger.

Helt ude ved lady Macquaries stol, holdt vi en pause.

Så gik turen videre over Harbour Bridge til den modsatte side og tilbage til Operaen.

Vi kom forbi garnisionskirken  – Sydney teater – d 5 fingre – et gammelt kajanlæg, som i dag er lejligheder og forretninger. Vi fik lidt tid til frokost, inden rundvisningen i Operaen.

Vi så koncertsalen og 3 små film om opførelsen af Operahuset, en god oplevelse. Turen hjem kunne foregå på egen hånd – eller ifølge med Sv. Ove.

Om aftenen var vi på Dinner Cruise og så Sydney fra vandsiden – vi fik god mad og fin betjening.

En rigtig dejlig dag.





Mandag d. 1/2 2004

Lørdag d.17.10

 

Morgenmaden var kl. 7,00, men mange kom senere fordi det var fridag. Der var nogen der skulle på shopping og nogen til operaen til kl. 13,00.

Vi gik ned til Darling Harbour havn og var på Sydney Aqvarium og senere i Sydney Wildlife World. Frokost fik vi nede ved havnen, og gik rundt og nød det. Så tog vi en tur med Sydney Monorail. Derefter gik vi hjem til hotellet og skrev kort til dem der hjemme.

Om aftenen gik vi ud og spiste, og sluttede dagen af med at pakke til næste dag.

  ----------------------------------------------------------------------

Søndag d.18.10

 

Rejsedag: Møde kl.9,00 og med bus til lufthavnen. Det tog ca. 15 min. Let check in, ingen papirer, bare op med kufferterne, og så få et boarding pas .

Afgang kl.11,30 til Melbourne. Der var fly til tiden, og turen tog 5 kvarterer.
          



Hente bagagen og ud til en ny bus.

Vi så for resten sne på bjergtoppene.

Kl. 12,53 sad vi i bussen og var parate til en tur rundt i byen

Første stop var Victoria Market. Her fik vi 20 min, men kunne nok have brugt mere tid.   

 Næste stop: Botanisk have og monumentet for de faldne soldater under verdenskrigene.

Desværre havde vi kun ½ time, så det var begrænset hvad vi nåede.

En lille sandwich kunne købes for 12,50 aus d.!!!!

Der var et kæmpecykelløb i byen.

Sidste stop. Cooks Cottage. Et spændende besøg, både ude og inde, og en meget engageret lokalguide.

Rundvisningen tog ca.1 time. Nogle gik op og ind i ” konservatoriet” som 
indeholdt et væld af blomster.

I Parken omkring kunne vi konstatere at foråret netop lige er begyndt. Lysegrønne skud på træer og buske.

16,15 kørte vi til hotellet. Her er middag kl. 19,30.

Suppe/ Kyllingebryst/Chokoladekage.

--------------------------------------------------------------------------

 Mandag d.19.10.
 
 Turen ud af Melbourne går over broen Great South Gate og forbi Williamstown, opkaldt efter den daværende engelske konge, mod Great Ocean Road. Efter formiddagspause i Anglesea går det langs kysten, med stop.

Forsøgsmarker langs vejen fra Melbourne Universitet, oprettet for penge fra guldfundene i 1800 tallet.

Der er i tørre perioder stor Bush – fire alarmberedskab. En eucaplytustræ er meget brandfarlig p.g. af olien.

I 1983 blev Anglesea helt ødelagt af brand. På turens første del er vi ud for Bass- Strædet mod Tasmanien.

Great Ocean Road er anlagt i 1932 af 3000 krigsveteraner fra 1. Verdenskrig. Kipling besøgte stedet i 1895.

Der er sket mange forlis langs denne kyststrækning gr. underjordiske klipper dannet efter erosion af kysten.

Så var der koalaer!!! Alle fik vist et billede.

Apollo Bay, gammel fangerstation, i dag turistby – frokost.

Ind over land til Casting Bay. Vi er lige nu ud til Sydhavet. Stop: 12 Apostle, Castle Grove. Eroderede klipper, kløft, med stalakitter. I det hele taget en flot tur med herlige vuer over kyst og hav.

Koalaer, emuer i Tower Hill Reserve.

Vulkaner: Mount Gambier, men der har ikke været  i udbrud de sidste 14-1500 år.

Uret tilbage½ time. Fik middag med frit valg, specielt kængurusteg.

              



 foto : Kaktus

Tirsdag d. 20.10

 

God Morgen – Klokken er 6,30, det er køligt at komme op, vi mangler gulvvarmen i badeværelset.

Efter morgenmaden kører vi kl. 7,30 til tanken for at få olie på bussen. Vi fortsætter til Blue Lake søen i et gammelt krater, den er 204 meter dyb. På nuværende tidspunkt er søen grå – somme tider bliver den blå.

Vi kører gennem byen Mt. Gambier, og ser flotte gamle huse. I tidens løb er der ryddet en del skov. Der blev behov for nogle savmøller.

På den sydvendte jord blev der oprettet landbrug, der dyrkes vinterraps og byg.

Høsten foregår i dec. og jan. Vi stoppede ved en farm der havde været opbevaringssted for redningsudstyr, og der var en del forrevne klipper. Vi kører forbi mange græsmarker og vinmarker – vi ser også emuer. I Kingston ser vi en kæmpereje. Området videre frem er savanneagtigt nationalpark. 3 store flokke pelikaner ser vi.

Frokostpause i Meningie, ved floden Murray, der løber ud i Lake Aleksandrina og Lake Albert. På turen videre frem, fortalte Sv. Ove om regeringssammensætningen. Der er valg hvert 3. år, og i øjeblikket er det socialdemokraterne der har ” magten”. Vi skal sejle over Murray floden, alle mand ud af bussen og endda slæbte bagenden mod asfalten, men et par træplader under baghjulene gjorde godt.

Sv. Ove oplyste, at vi nu havde kørt 1000 km. siden Melbourne. Vi kører igennem nogle byer og ser en del vinmarker.

Vi når Cape Jervis, hvor vi skal sejle over til øen Kangaroo, alle går ombord og finder en plads i skibets forende, sejlturen tager 3 kvarterer. Det højeste sted på øen er 307 m. over havet. Øen er kendt for sit dyreliv, så vi glæder os til i morgen. Vi når vores hotel Aurora Ozone i byen Kingscote kl. 19,35. Vi glæder os til de dejlige retter vi skal spise til middagen.

Der har været tilpas med pauser dagen igennem. Sengen kalder, tak for i dag. Men vi har ikke set kænguruer, kun en træstub.

    

   

Onsdag d.21.10.

 

Vejrudsigten siger 18 gr. og sol. Dejlig morgen, solen er fremme og det ser ud til at blive en pragtfuld dag.

Afgang kl. 18,00, vi skal rundt på den 155 km. lange og 55 km. brede ø Kangaroo Island med 4384 indbyggere. De primære indtægter kommer fra turisme, landbrug og i stigende grad havbrug.

Øen blev i slutningen af sidste istid afskåret fra Australien og i 1802 kom de første europæere til øen.

Øen fik sit navn af søfolk der gik  i land, slagtede kænguruer og holdt fest. I 1836 blev øen koloniseret af England, men det lykkedes ikke rigtig at få gang i dyrehold og landbrug. Først da man langt senere fandt ud af at der manglede mineraler i jorden, og de blev tilsat, kunne den anvendes.

I 1948 blev en del jord omkring Parndana givet til hjemvendte krigsveteraner fra 2. Verdenskrig. Den sydlige og vestlige del af øen er meget ufremkommelig, og der er ca. 50 vrag på denne strækning. Det frarådes at sejle med lystbåde p.g.a. ofte uventede meget høje bølger.                                                                  


Vi kører af hovedvejen, ser Koalaer, Ibis. Der er meget tæt bevoksning i begge sider af vejen, så det er svært at få øje på dyrene. Vi drejer ad en rød jordvej, og finder langt om længe den lille by Parndana.

Vi kører forbi skolen, hvor busserne holder udenfor. Skoletiden er fra 9-15.

Vi fortsætter mod nationalparken, ser vinmarker, store flokke af får og kvæg. Nyplantede Eukalyptustræer med 2 slags løv, de nederste blade er piggede og giftige for mange dyr.

På øen er der ud over det oprindelige dyreliv, vildsvin og vilde geder. De er i tidligere tider sat i land af sømænd, så de havde levende mad depot, når de vendte tilbage måske et år efter.

Vi kommer til Flinders nationalpark, der dækker 20 % af øen. Den blev etableret i 1919. En stor del brændte i 1991, derfor det forvredne udseende med de udgåede træer. Men naturen er forunderlig, for underskoven er igen grøn og i vækst.

Formiddagsstop i Nationalparkens center, hvor der er mange gæs med grønt næb.

Vi tager til Admiral Arch, jeg ser en sort slange, der siges at være meget giftig. Der er rigtig mange sæler og en utrolig smuk natur. Efterfølgende kører vi til Remarkable Rocks med de bemærkelsesværdige klipper, der ikke har ændret sig meget de sidste 100 år.

Efter frokostpausen ved centret kører vi til Seal Bay, hvor vi har guide på til stranden. En rigtig hyggelig fyr. En stor, stor oplevelse at se søløver i deres rette element. De har valgt den dejligste hvide sandstrand at sole sig på. Vi så små unger, der diede, større, der sloges og kæmpe hanner, der skuede ud over stranden.

Efter denne store oplevelse kører vi til et lille sted der producerer eukalyptusolie. Fremstillingsmetoden var simpel og de brugte ingen energi, manden på gården havde selv opfundet maskinen der blev drevet af solenergi.

Vinsmagning og en rigtig hyggelig butik var afslutning på besøget. Endelig kænguruer på vort hold – to små i poser. Meget, Meget søde.

Efter en dejlig middag på hotellet var der igen dyr på programmet.

Kl. 21.10 gik vi en tur hen for at se pingviner.

Verdens mindste pingviner en rigtig spændende aften, men kold.

Svend Ove har dagen igennem fortalt levende om øen og dens mennesker og dyr.

En rigtig dejlig og oplevelsesrig dag er slut – en ny og dejlig dag venter i morgen. -----------------------------------------------------------------------------------------------------------

  Torsdag d 22.10.

 

Det var en luksus afgang, idet vi først skulle af sted kl. 9.15. Det var dejligt at have god tid til morgenkaffen og div. andre opgaver.

På turen til færgen var der flere der så 4 kænguruer og 1 possum, men de var desværre trafikdræbte.

Vejret var meget flot med sol fra en høj, klar himmel, men stadig med en kølig frisk vind. Det gode vejr betød, at det vi ikke så på udturen p.g.a. diset og usigtbart vejr, kunne vi nyde nu. Og det var et flot landskab vi kørte igennem.

Vi kom med færgen kl.10,30. En tur, hvor man kunne sidde og nyde de skønne farve på havet og de skumklædte bølger. Det kan vi kun misunde dem. Da det var blevet sidst på formiddagen, var der nogle af pigerne, der sad og nød solen på agterdækket.

Vi holdt frokostpause i Hahndorf, en by grundlagt i 1839 af tyske indvandrere og byen bærer stadig præg af det, med tyrolermusik strømmende ud på fortovet, og en del butiksnavne var tyske. Der var en del der mente at Hot Dogs måtte være sagen på dette sted, og de var store og gode.

Efter frokost kørte vi direkte til Adelaide og ud på byrundtur. Byen er grundlagt i 1839 af oberst William Light, som havde lavet en god plan for opbygningen. Der kom mange frie indvandrere hertil.

Byen er ret let at finde ud af og virker velholdt, og på rundturen så vi flere flotte sandstens bygninger, og det meget store stadion – Adelaide Oval – og gjorde holdt ved en statue fra Boer krigen.

Det var nu ikke så meget statuen, der trak, som udsigten ned over byen. Den var flot.

Vi var indlogeret på hotellet kl. 16,30. Det ligger tæt ved centrum.

Resten af dagen er til fri til fodture etc. og det blev udnyttet.

evt. billede fra Hahndorf og Adelaide.
                         

       



  Fredag d. 23.10.

  Dagen startede med morgenmad på hotellet i Adelaide. Kl. 8,00 kørte vi til lufthavnen for at flyve til Alice Springs.

I Alice Springs besøgte vi Royal Flying Doctors, så video og fik fortalt om deres virke fra start til i dag. Derefter besøgte vi School of The Air og så video om undervisningen, og fik fortalt om undervisning via radio på store afstande. I dag foregår det på nettet.

Derefter kørte vi til telegrafstationen, og så alle husene, og vi så også kænguruer. Derefter kørte vi på udkigsposten Anzac Hill og kikkede ned på Alice og Macdonnell   Ranges. Derefter kørte vi til hotellet og fik værelset, og så var der tid til at se på byen og handle og slappe af.

Aftensmad kl. 19,00 Godnat kl. 21,30

  Hvad hedder årets julekalender på DR?"
            




Lørdag d. 24.10.

 

Hurra- præcis to måneder til jul. En ny dag med høj solskin og oop til 96 fahrenheit 38 gr.

Har ikke sovet ret godt i nat. På naboejendommen var der en ventilatormotor, der larmede frygteligt hele natten.

Ud af fjerene kl. 5,30. Rygsækken pakkes med tøj og andre fornødenheder. vi havde fået at vide, at de telte, vi de næste dage skulle bo i, ikke havde plads til vore kufferter.

Morgenmad kl.6,30 klar til afgang kl. 7,30. Derefter  ”on the road again” til KingsCanyon i Watarrka Nationalpark.

  Dagens etape var på ca. 500 km. Første stop var på en kamelfarm
Det var nu dromedarer. Enkelte fik sig en ridetur. Næste stop var på Mount Ebeneser, på en landevejskro med salg af souvenirer m.m. og samtidig en kvægfarm.

Herude i bushen forstår man ikke, hvordan kreaturerne kan finde føde nok. Den spredte bevoksning der ligner mest udgået græs. Herude i bushen skal der 1 kvadrat km. til af føde en ko. Det er ikke unormalt med farme der har et areal på flere tusinder kvadratkilometre.

Oplevelser på dagens etaper:

Møder et roadtrain, en lastbil med 2 anhængere. De kan være op til 53 m. lange og have en totalvægt på 150 tons.

Vejene er for det meste snorlige. Kun få gange foretager vi sving, mest når vi skal fra én vej til en anden. Når vi har foretaget et sådant sving, har chaufføren problemer med at få motoren ned i gear igen. Det har vist kostet nogle tænder i gearkassen.

Vel ankommet til Kings Canyon Resort blev vi installeret i vore telte på ca. 7,5 kvadrat m.

Efter vel overstået lunch på resortet begav vi os på tur til Kings Canyon, en kløft der er blevet til ved erodering af sandstensbjerge. På grund af varmen var det ikke muligt at bestige de omkringliggende bjerge.

Vel ankommet tilbage til resortet var det tid til besøg i den lokale bar. Et par kolde fra kassen gjorde underværker.

Aftensmad kl. 19,00 Lige før vi begav os af sted, løb en dingo tværs igennem teltlejren.

Aftensmaden var ikke dagens menu. Suppe – steg og is.

Det var Kyllingegryde red ris. Dessert henkogte frugter med råcreme, dertil vin ad libitum, så langt vinen nu rakte.

Resten af aftenen til fri disposition.

S.E.O ( Latin og betyder: med forbehold for fejl og udeladelser.).

                      

Mandag d. 1/2 2004



 
Søndag d. 25.10.

  Søndag morgen og vi blev vækket kl. 6,00 efter en god nats søvn i vore små telte. Dejlig morgen med fin temperatur.

Efter morgenmaden går turen kl. 7,15 mod nye oplevelser. Lige inden vi kører, ser vi en dingo snuppe en pakke brød og løbe ind i bushen.

I begyndelsen af turen protesterede bussen lidt mod gearskift, men da vi først kommer i fart går det fint.

Vi kører gennem bush landskabet og efter ca. 2½ time sker det første spændende, 3 dromedarer på venstre side. Kort efter næste højdepunkt: Vi svinger til højre.

Undervejs får vi oplysning om planternes måde at overleve bushfires på. Nogle gror i højden og en anden ” Mulgaen” overlever ved at have stammen under jorden, så den først forgrener sig i jordoverfladen.

Den har desuden en symbiose med honningbillen, som kravler op og æder bladlus. Væsken fra bladlus omdannes til honning, som larverne fodres med. Larvenes ekskrementer giver gødning til planter, så alle drager nytte af ordningen, på nær bladlusene.

Vi stopper for at se Mt. Connor på venstre side. Oprindelig 1200 m. over niveau, men nu er den kun 344 meter over. På modsatte side af vejen ses en saltsø. Vi ser et ca. 1 m. lang firben på vej til saltsøen.

Næste stop er i Curtin Springs Station, som blev startet af Peter Severin fra Curtin Springs. Der var en del fugle, incl. en meget selskabelig kakadue.

Herefter videre til lejrpladsen ved Ayers Rock og frokost.

Efter frokost går turen til The Olgas – opkaldt efter en portugisisk dronning.

Ayers Rock og The Olgas blev dannet for millioner af år siden, og ved en forkastning blev de hævet op fra undergrunden. P.g.a. sammensætning af materialet blev The Olgas, der består af uensartede bestanddele eroderet til sin nuværende form.

Ayers Rock består af meget ensartede partikler og er derfor hårdere. Den har bevaret sin nuværende ” runde” form uden store erosionskløfter.

En tur i Valley  of the Winds aflyses p.g.a. temperaturer over 36 grader.

Vi går The Olga Gorge Walk og bliver nærmest stegt i kløften.

Næste stop: Vue over mod Olgas og ligeledes stop på naturcenter med aboriginerkunst.

Rundtur om Ayers Rock, og vi stopper for at opleve solnedgangen.

Misundelse blomstrer i bussen, da vi ser der er dækket op med div.drikkevarer.

Overraskelsen er, at vi også skal drikke champagne og have lidt snacks, mens vi nyder den skiftende stemning, medens solen daler.

Propperne springer og champagnen flyder Der fotograferes på livet løs af de ca. 1200 personer, der er tilladt adgang til pr. dag i Kata Thuga.

Vi kører tilbage til lejren og får et lækkert aftensmåltid.

Barbecue bestående af kænguru, bøf og kamelpølse + div. salater.

Nu går vi tidligt i seng for vi skal op kl. 4 i morgen.

-------------------------------------------------------------------------                       Mandag d. 26.10.

 

Vi skulle op kl. 4,00 og var færdig til afgang kl.5,00. Det gik fint at nå at pakke færdig og indtage morgenmåltidet, men for et enkelt telt kunne det have kommet til at knibe. Lis og Poul Erik var faktisk blevet låst inde. Én var gået forkert ved sengetid og havde derefter ved en fejl skubbet skudriglen i, så de måtte råbe om assistance om morgenen.

Turen gik ud til Ayers Rock, hvor solopgangen kl. 6,00 skulle nydes fra et af de udsigtspunkter, der er lavet til formålet. Sceneriet var det samme som solnedgangen, dog manglede champagnen. Det er egentlig ikke selve solopgangen der trækker, men farveskiftene på den store klippe, og det er virkelig flot. Efterhånden som solen kom op, kunne man næsten følge skyggernes vandring, samtidig med at farverne skiftede.

Kl. 6,15 var vi tilbage ved bussen og kørte hen til starten af den korte fodtur tæt ved soklen af Ayers Rock. 7 havde valgt denne tur, som er på 4,5 km. med deres skridttæller viste at de havde forlænget turen til næsten 10 km. Næste gruppe skulle sættes af fremme ved starten af opstigningen. Der var 3 der havde valgt at skulle op på toppen, men den var desværre lukket p.g.a. kraftig vind, så de gik med på den lange tur om Ayers Rock ca. 9,5 km.

Det var en flot tur. Der blev taget mange billeder af de mangeartede klippeformationer. Turen tog 1½-2 timer alt efter tempo. Alle blev trakteret med et dejligt stykke kage, medbragt af bussen.

Vi blev kørt hjem til campen, hvor de fleste skulle pakke om, tog et bad. Kl. 11,00 var der frokost fremstillet af de 2 flittige piger.

Vi kørte kl. 12,00 og skulle have et ophold i Ulara tæt på campen. Det er en ganske lille by, som består af et par hoteller og et udmærket butiks og cafecenter.

Der var kun et lille stykke til lufthavnen og efter 3½ times flyvning var vi i Cairns og blev kørt i en luksusbus til hotellet.

  ------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tirsdag d. 27.10.

 

Sv.Ove gør, hvad han kan, og det er næsten lykkedes for ham at gøre hele flokken til A mennesker. Så i dag morgenmad kl. 6,30, og afgang fra hotellet kl. 7,30. For første gang på turen glippede afgangen lidt, da bussen først kom kl. 7,30 for at hente os til den spændende tur til Great Barrie Reef.
          





På vej til båden, der skulle sejle os derud, fortalte lokalguiden ” Pia” en frisk svensk pige, bla. lidt om dagens program, bla. at rygning var forbudt på båden.

Fremme ved båden ca. kl. 8,15, et par hurtige hiv, og så ombord, hvor vi ventede på ankomsten af en anden bus til kl. 9,00, vi kunne have nået hele pakken, så det var vældig besparende, at vi blev gennet ombord.

Af sikkerhedshensyn skulle vi alle i bussen skrive os på en liste, så man kunne kontrollere, hvem der evt. var blevet ædt af en af krokodillerne, Pia truede med, at der var chance/ risiko for at på vejen ud, hvor vi de første 20 min. sejlede i en flod med mangroveskove på flodbredden. Risikoen for krokodiller var dog ikke større end den Sv.Ove  tidligere havde truet med for at se koalaer og kænguruer, ( dem fik vi dog set undervejs), selv om de fleste var trafikdræbte.

Efter ca.½ time på åbent hav er der landgang på paradisøen Normanby Island , én af de 7 øer i Frankland Islands Nationalpark, der udgør en del af Great Barrier Reef, der strækker sig 2,300 km. på Australiens østkyst.

Ved landsat gik vi en rundtur på øen, hvor Pia viste os, og forklarede os om mærkelig dyr og planter – søanemoner – søpølser der sprøjtede, når hun holdt dem i hånden, koraller, søstjerner, vandrende træer, der stod stille m.m.m.

Så kom turen til en sejltur i en båd med glasbund, hvor vi kunne se de mest fantastiske fisk og koraller i alle størrelser og faconer.

De, der kunne få øjnene væk fra dette spændende undervandsliv, så også en havørn svæve over en rede, og 2 unger der sad på en gren og ventede på frokost.

Det fik vi andre kl. 12,00, efter lidt snorkling og badning fra den herlige strandbred, hvor selv en havskildpadde syntes den skulle promenere få meter fra strandbredden.

Som lidt kompensation for de tidligere forsinkelser blev afgangen udsat til kl. 15,00, og så gik det bare mod land med ” mand over bord øvelse”. Manden, et bundt skumgummirør, blev reddet ombord i god behold, og efter servering af kaffe, kage og frugt på flodturen gik de sidste 45 km. i bus tilbage til hotellet uden yderligere uheld.

Ingen var ædt af hajer eller krokodiller, hvilket kunne konstateres ved det samme antal underskrifter som på udturen, men alle en stor oplevelse rigere.

Indtil videre tak til en dejlig gruppe – nu kan det ikke nå at gå helt galt.
                          

 

  

 

Onsdag d. 28 oktober.

 

Fra Freshwater station med tog til Kuranda. Banen blev åbnet i 1891 for at bringe forsyninger til mennesker i bjergene og transport til kvæg, banen blev bygget på 5 år, og har 15 tunneller og mange broer. Stationen Freshwater er en gammel station.

Der blev fotograferet, bla. de mange vu’er over regnskoven. Stop ved Barron Falls, et  flot vandfald.

Urskoven vi kørte igennem, og senere svævede over er 100 mill. år gl. og udgør o,3% af den urskov der tidligere dækkede hele Australien, og er nu fredet. I denne urskov lever bl.a. saltvandskrokodiller i en afskåret flodarm – Billabong.

Kuranda er en turistby på godt og ondt. Vi fik vores første regnvejr om dagen, men heldigvis medens vi spiste.

Så gjaldt det skyrail, og var togturen en oplevelse, så var svævebaneturen det ikke mindre, hvor var der grønt, og nogle meget store træer bla. 400 år gamle  Kaurie Pine.

Vi gjorde hold ved Barron Falls og ved Read  Peak Stations. Der var mulighed for små gåture. Sidste stykke gik ret stejlt ned til sidste aften inden hjemturen starter i morgen. 
       


  

 

| Svar

Nyeste kommentarer

21.07 | 11:56

India er vakker, har vært der to ganger i 2001 giftet jeg meg der i Chandigarh, jeg hqar vært på de fleste steder i india, i 1999 0g 2001.

28.12 | 11:54

Hejsa Minna.
Tusinde tak for dit julekort har lige været rundt en tur på din hjemmeside
hvor er den altså flot
Knuzz Ketty

18.10 | 17:12

Hej Minna, Hvor er det nogle flotte billeder, i må have et rigtig godt kamera, når i kan tage så store og flotte billeder, Tak for synet. God ferie.
Knus Annema

18.01 | 17:55

Hej Minna og hej Kurt - tak for sidst og mange tak for kigget! Knus, Heidi